Jóga

28. září 2011 v 17:50 | Elevanse |  Pro tvé tělo

Jóga je nejen jakési cvičení na kondici těla, ale i uvědomávání si sebe sama. V článku najdete několik velice zajímavých cviků, které sama cvičím a které bych vám také chtěla doporučit. Více najdete v celém článku.


Harmonogram: Existují různé způsoby jak jógu cvičit. Ti nejlepší a nejzkušenější cvičí jógu každý den, vybírají si těžké cviky a dokáží je provádět déle než pět minut. Počítám s tím, že vy se s jógou také moc často nessetkáváte, a proto pro začátečníky doporučuji cvičit několikrát týdně pár jednodušších cviků. Sice některé knihy doporučují i pro začátečníky cvičit denně, ale já bych to raději neriskovala. :)V józe je důležité znát pár základních věcí, bez kterých se prostě neobejdete. Cviky provádíme pouze tak dlouho dokud nám to bude příjemné. Jakmile se začnete klepat, nebo nebudete moci pořádně dýchat, cvik přerušte, odpočiňte si a po 20 sekundách pokračujte. Důležité je při józe i dýchaní. Nadechujte se nosem, vydechujte ústy = klasika při každém cvičení, ale málokdo ji dodržuje.
Další důležitá věc je alespoň 2 hodiny před cvičením nejíst, neprovádět cviky při těhotenství (to snad není váš případ :D), artrózou a dalšími problémy s klouby. Lidi s astmatem nebo jinými dýchacími problémy cvičit můžou, ale měli by si u každého cviku zkrátit čas alespoň o polovinu. Další velice diskutabilní věc je menstruace. Zatím jsem o józe přečetla několik knih a článků a došla jsem k závěru: jsou určité cviky, které právě pomáhají při menstruaci (zmírňují bolesti), ale já osobně bych raději necvičila - moc tomu nevěřím. U každého cviku je vždy napsáno jak dlouho by se asi měl cvičit. Nemusí to být přesně, stačí přibližně. Velká chyba, které se můžete dopustit je ta, že budete hodiny sledovat nebo si v hlavě odpočítávat vteřiny - potom ten duševní význam jógy zcela ztratí svůj smysl. Já si většinou nařídím na mobilu časovač, anebo u delších cvičení (např. 5 min.) to odhadnu, nebo jednou mrknu na hodiny. Kolikrát se mi i stane, že cvik na 30 sekund cvičím jen na 15 sekund, protože mně např. začně bolet koleno.

A teď několik cviků:
1. Kobra
Výchozí pozice je leh na břiše. Z té pak zvedneme trup pomocí podepřených rukou. Hlava musí být vytáhnutá směrem nahoru nebo mírně dopředu. V této poloze vydržíme cca 1 - 2 minuty. Pak si lehneme na záda a odpočíváme.
2. Zkrut
Výchozí polohou je sed. Levou nohou překročíme pravou nohu - přesně podle obrázku. A podepřeme se rukama. Hlavu máme otočenou dozadu a máme rovné záda. V této poloze vydžíme 1 min a opakujeme na druhou nohu.
3. Diamantový sed
Sedneme si na paty, ruce máme volně položené na stehnech. Páteř je vzpřímená a volně dýcháme (opravdu si dávejte pozor na to dýchání!). Vydržte 2 minuty. A pak si obě nohy protáhněte.
4. Lomená svíčka
Nejprve provedeme polohu tzv. svíčku, kterou každý jistě zná. Ale rozdíl je v tom, že pánev tlačíme směrem ven. Tím se dostaneme do polohy na obrázku. Cvičíme 1 minutu. Měla by následovat relaxace.
5. Jednoduchý sed
Tento cvik je trochu jednodušší a proto by se také měl cvičit o něco déle než ostatní - 3 minuty. Sedneme si s nataženými nohy. Máme rovně páteř - snažíme se jakoby vytahovat. Ruce jsou položené volně na stehnech. Dýcháme volně.
6. Pozice vrány
Toto je opravdu těžká poloha a zvládnou jí jen ti nejlepší. Jen jsem vám chtěla ukázat, které cviky jsou už pro ty pokročilejší. :) Jsou to tzv. balanční polohy, mezi něž patří i tato pozice. Nejlepší jogíni dokáží v těchto polohách vydržet i půl hodiny.
Tak doufám, že jste si z mého článku něco vzali, ať už nějaké základní věci k józe anebo jste si vyzkoušeli alespoň jednu z těchto jógových pozic. Kdybyste to vyzkoušeli, určitě se s námi podělte se svými zkušenostmi. :)
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Klikni na jedno ze slov a dozvíš se, kolik máš...

Korun
Kilo
Přátel
Aut
Sourozenců
Zubů
Let

Komentáře

1 *Geminy* *Geminy* | Web | 30. září 2011 v 12:17 | Reagovat

Moc zajímavý. Zlusím je, ten poslední cvik jsme jednou zkoušeli o tělák a je opravdu težkej. Vím, že se mi povedl snad jen jednou v životě :D. Ještě by jsi mohla napsat v čem nám jöga pomáhá a k čemu je dobré. Jinak krásně napsaný, stručný a přehledný :)

2 Elevanse Elevanse | Web | 30. září 2011 v 16:24 | Reagovat

[1]: Psala jsem to hned na začátku - je dobrá ke kondici těla a k poznávání sama sebe. ;) Nejspíš jsi to přehlédla.
Ale jinak děkuji ze komentář. :)

3 Izabelle Izabelle | Web | 30. září 2011 v 18:55 | Reagovat

Vážně zajímavý :) chvilku jsem cvičila pilates, ale pak už jsem prostě nenašla čas :D

4 Meis. Meis. | Web | 8. října 2011 v 19:41 | Reagovat

Wau, to je dost dobrý:)
Už jsem slyšela hodně o Józe a celkem přemýšlím o tom, že bych to konečně vyzkoušela:))
Dobrý článek:)
Líbí se mi ty obrázky a jak píšeš do sloupců:))

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama